Dieťa v kolektíve rovesníkov

Aj keď sa v posledných rokoch na Slovensku stále častejšie hovorí o potrebe inklúzie zraniteľných alebo ohrozených skupín detí do kolektívov mainstreamových škôlok a škôl, v praxi stále vidíme tendenciu tieto skupiny detí izolovať, vzdelávať v špeciálnych školách, triedach a zariadeniach. Pedagógovia a asistenti pedagógov sa často necítia adekvátne vzdelaní, pripravení a podporení v procese inklúzie žiakov s poruchami autistického spektra. Neúspešná inklúzia sa často končí preradením žiaka do inej formy vzdelávania a pocitom zlyhania všetkých zúčastnených. Rodičia detí tiež často nevedia ako dieťa v procese inklúzie podporiť a čo môžu očakávať.

Ciele účinnej intervencie

Jedným z cieľov včasnej a účinnej intervencie je dosiahnuť, aby dieťa mohlo byť vzdelávané a žilo v čo najmenej reštriktívnom prostredí. Vzdelávanie medzi rovesníkmi v prostredí bežnej škôlky alebo školy prináša dieťaťu s autizmom benefity, ktoré neumožňuje vzdelávanie v špeciálnej alebo autistickej triede. Prináša príležitosti zažívať modelovanie sociálnej interakcie, šance naučiť sa používať komunikačné a sociálne zručnosti voči rovesníkom.

Dieťa však musí byť pripravené z tohoto prostredia profitovať, a musí mať aspoň zo začiatku dostatočnú podporu.

Zaradenie do kolektívu

Úspešné zaradenie do kolektívu je pravdepodobnejšie ak dieťa:

  • má vývinový vek nie viac ako 1-2 roky nižší ako spolužiaci
  • dokáže efektívne vyjadrovať svoje potreby a má repertoár iných verbálnych zručností (pomenovanie, odpovedanie na otázky..)
  • má zvládnuté základné zručnosti v malej skupine
  • má rozvinutý zovšeobecnený koncept motorickej imitácie
  • absencia závažnejších náročných správaní (toleruje zamietnutie niečoho čo chce, ukončenie obľúbenej činnosti a presun k inej činnosti, plní požiadavky učiteľa)
  • má záujmy, ktoré sa prekrývajú aspoň čiastočne so záujmami rovesníkov

Špecifiká pri vzdelávaní

Možné špecifiká žiaka s poruchou autistického spektra pri vzdelávaní:

Reč a komunikácia:

  • limitovaná slovná zásoba
  • limitovaná schopnosť vyjadriť svoje potreby
  • ťažkosti s porozumením abstraktných pojmov
  • znížené porozumenie
  • verbálne zručnosti a porozumenie môžu byť viazané na určitý kontext alebo situáciu

Sociálna a emočná zrelosť:

  • emočná a sociálna zrelosť zodpovedá veku mladšieho dieťaťa
  • zvýšená hravosť
  • ťažkosti s vnímaním pravidiel sociálnych situácii
  • problémy s reguláciou vlastného správania v interakcii s druhou osobou

Správania:

  • rýchlejšia unaviteľnosť
  • nízka tolerancia zlyhania
  • nízka tolerancia požiadaviek
  • rušivé správania ako forma komunikácie s okolím

Prečo všetky deti benefitujú z inkluzíveho vzdelávania?

  • deti spoločne trávia čas s dieťaťom, ktorého zručnosti sú iné ako ich vlastné a učia sa akceptovať druhých bez ohľadu na rozdielne schopnosti
  • keď deti vidia, že jedno dieťa beží rýchlo, iné pomaly, niektoré vie hrať na klavíri a iné nie, niektoré dieťa komunikuje v celých vetách a iné jednoslovne, učia sa, že každý je v niečom výnimočný a zároveň každý má priestor na zlepšovanie v iných oblastiach
  • deti sa učia ako navzájom spolupracovať, vzájomne si pomáhať, učia sa ako môžu podporiť spolužiakov, pomáhať im, aby boli úspešní