Intervencia

Cieľom intervencie u dieťaťa s autizmom nie je vyliečiť autizmus, ale čo najviac zmierniť sekundárne negatívne dopady autizmu na jeho ďalší vývin. Intervencia by mala pomôcť každému dieťaťu dosiahnuť najvyššiu možnú mieru kvality života, nezávislosti a fungovania v bežnom živote a v spoločnosti.

Podľa výskumu, raná intenzívna behaviorálna intervencia môže zvýšiť šance dieťaťa na úspešné zaradenie sa do spoločnosti, zásadne zmeniť jeho schopnosť učiť sa a nadväzovať vzťahy s rovesníkmi. Dieťa môže ešte pred nástupom do školy získať schopnosť zmysluplne komunikovať, imitovať rovesníkov, hrať sa, spolupracovať s deťmi aj dospelými.

 

Pre dosiahnutie optimálnych výsledkov by takáto intervencia mala byť:


Včasná – je dôležité začať čo najskôr po identifikácii rizikových prejavov vo vývine, tieto sú špecialisti schopní zachytiť už v prvých mesiacoch života dieťaťa, rodičia najčastejšie medzi 12-18 mesiacmi, ideálne je začať intervenciu pred 3 rokom života dieťaťa
Intenzívna – pre dieťa, ktorého deficity a zručnosti sa nachádzajú vývinovo medzi 12-18 mesiacom (nerozumie, nerozpráva vokálne, neimituje..) sa pre optimálne výsledky odporúča intenzita 30-40 hodín týždenne
Behaviorálna – ciele intervencie by mali byť pozorovateľné a merateľné správania napr. koľkokrát za hodinu si dieťa niečo od rodiča spontánne vypýta, koľkokrát za hodinu spontánne vyzve iného človeka, aby sa s ním išiel hrať a pod., koľko minút trvá spoločná hra s rodičom alebo iným dieťaťom..

Pod vedením certifikovaného behaviorálneho analytika – štandard medzinárodnej certifikácie je absolvovanie postgraduálneho štúdia behaviorálnej analýzy v akreditovanom univerzitnom kurze, 1500 – 2000 hodín supervidovanej praxe, úspešné absolvovanie certifikačnej skúšky a kontinuálne vzdelávanie. Toto sa považuje za minimálny štandard vzdelania a kompetencií, aby behaviorálny analytik mohol začať pracovať samostatne.
Zoznam medzinárodne certifikovaných analytikov a technikov môžete nájsť tu:
https://www.bacb.com/services/o.php?page=100155