Pre dosiahnutie optimálnych výsledkov intervencie potrebujeme začať podporovať vývin dieťaťa tak skoro, ako je to len možné. Ak už v ranom veku dieťaťa podporíme jeho záujem o sociálnu interakciu, ak začne pozorovať a opakovať, čo druhí robia a hovoria, ak podporíme vokálnu reč, funkčnú komunikáciu a porozumenie, dieťa bude mať oveľa väčšie šance zmysluplne sa zapojiť medzi rovesníkov v škôlke a neskôr v škole, komunikovať, hrať sa s nimi a učiť sa.
Poskytnutím včasnej a účinnej intervencie, ktorá cielene pôsobí na najzávažnejšie deficity u dieťaťa s autizmom (sociálna interakcia a komunikácia) predídeme nástupu závažných prejavov frustrácie, ktoré prináša neschopnosť komunikovať svoje potreby. Ak dieťa dokáže vokálne alebo alternatívnym spôsobom komunikácie vyjadriť čo chce, potrebuje a čo nechce, čo sa mu nepáči alebo čo mu robí zle, nemusí tieto potreby vyjadrovať krikom, agresivitou voči iným alebo seba-ubližovaním.
Veľmi dôležitý je včasný záchyt prvých prejavov, že vývin dieťaťa je v riziku. Kľúčovú rolu tu zohráva samotný rodič dieťaťa a jeho informovanosť o prvých rizikových prejavoch autizmu. Rodičia trávia s dieťaťom v ranom veku väčšinu času a môžu spozorovať netypické motorické prejavy dieťaťa (napr. chodenie po špičkách, trepotanie rúčkami, prezeranie prstov či predmetov pred očami, vytáčanie očí), zvláštnu hru (napr. radenie, roztáčanie predmetov), to, že dieťa nereaguje na meno alebo neimituje ich gestá. Ak má rodič podozrenie, že niečo s vývinom dieťaťa nie je v poriadku, je veľmi dôležité, aby čo najskôr vyhľadal odborníkov.
Ďalšou kľúčovou osobou je pediater, ktorý je s dieťaťom v pravidelnom kontakte a sleduje jeho vývin. Je prvým odborníkom, ktorý si môže všimnúť rizikové prejavy vo vývine dieťaťa. Na včasný záchyt prvých rizikových prejavov slúži dotazník M-CHAT, po jeho administrácii a zhodnotení výsledkov potom pediater odosiela dieťa na následné odborné vyšetrenia.